tisdag, maj 23, 2006

Tandläkaren är min vän

Yes... Kom till Folktandvården imorse... Klev in, och sen var jag vilse... Hittade ingenstans... Frågade folk som satt i väntrum, och en tant svarade: "Fråga mig något annat jag inte vet"... Jag blev då stum och gick därifrån... Frågade någon sköterska, hon hade ingen aning och sen sa en herre: "Gå förbi kioskfan och ta höger"... Visst... Ett par trappor upp låg Folktandvården... Jag satte mig i väntrummet och tittade runt och lyssnade på en mamma som förklarade för sin dotter att man måste gå till tandläkaren, jag försökte suga åt mig av orden... Till slut kom de och ropade upp mitt namn... Jag reste mig och följde med en sköterska, eller va de heter, in i ett rum... Satte mig ner och fick hälsa på någon som skulle tortera mig... De skjutsade ner mig och började rabbla massa siffror: "4-6, 4-5 Lamtol, 4-4 Dito"... Ja, osv... Jag hade ju ont i en tand, där jag hade hål, trodde jag... Nejda... Efter röntgen så visade sig ingenting och ett par tester bevisade att tanden fortfarande var levande... Fick faktiskt en massa beröm för mina tänder att de var bra skötta och att jag borstade på ett bra sätt... Däremot hittade de ett hål i nederkäkens högra del... Där hade jag inte känt någonting... De frågade om jag ville ha bedövning under lagningen, men, nej, det ville jag inte... Då visade tandläkaren någon ny bedövning som var lokal... De hade någon liten sticka som de sköt in i tandköttet och sen var det någon dator som räknade ut hur mycket bedövning jag behövde, och sen plingade den till i någon melodi när det var dags att köra in nålen någon annanstans... Ja, jag körde väl med sån bedövning... Den var verkligen superbra... De började på och borrade där och så, jag kände ingenting... Sen var det klart, jag betalade och åkte till jobbet... Städdag här idag så jag sitter inte vid datorn mycket... Lunchrast nu dock, och bedövningen börjar lossna... Det bultar skönt där bak kan jag lova... Ja, åter till städandet...