torsdag, december 06, 2007

Vad hände utan Nick Oliveri?

Ett av mina favoritband, Queens of the Stone Age, hade tidigare en bassist vid namn Nick Oliveri... Han var inte bara en kalle-bakom utan även involverad i låtskrivandet samt sångare... När han fick kicken från bandet, runt 2005 om jag inte minns fel, så tycker jag personligen att de tappade en väldigt stark figur... Sen 2005 har de spelat in två skivor, Lullabies to Paralyze och den senaste, Era Vulgaris... Ingen av dem är dåliga över huvudtaget, men musikstilen har ändrats väldigt mycket, på både gott och ont... Det har blivit lugnare, det har blivit mjukare och mer mainstream, men för den delen inte skrivet av Max Martin... Jag tycker nog att de gamla skivorna med Queens är de som är bäst, som t.ex. Rated R och skivan Queens of the Stone Age... Nick var även med när bandet spelade in Songs for the Deaf, som egentligen blev deras stora genombrott...

Ja, vad gör då alla vi som faktiskt tycker att Nick Oliveri är någonting som fattas, jo, vi börjar lyssna på Mondo Generator, hans egna band... Lite punkare än Queens någonsin varit samt att det är Nicks skrikiga stämma som fyller ut de flesta av låtarna... Och vad vill jag säga med detta inlägg?... Ingen aning faktiskt, men, ville bara få det sagt.