lördag, september 13, 2008

Den lilla blå

Igår fick jag min nya laptop... Den förra råkade jag tappa i golvet i USA och sedan dess har den inte varit densamma... Hur som helst, jag ville ha en ny bärbar dator som var liten, nog bra, och kunde användes för att tanka över bilder från kameran... Efter väldigt lite research blev det en Acer Aspire One... Den har en 8.9":s skärm och väger precis under ett kilo, 998 gram för att vara exakt... Nu har jag haft den ett litet tag och redan hunnit jävlas med den rejält... Den kom installerad med Windows XP och en 120GB hårddisk.. Ganska snabbt så installerade jag istället Ubuntu, dvs Linux, på den och nu har jag dragit igång på alla saker, såsom ljud, nätverk osv...

Om jag ska recensera datorn på något sätt så kan jag börja med att säga att den är liten... Tangentbordet är inte fullstort som man ser på bilden men funkar ändå, om ma har fingrar som mig.. Musen är helt åt helvete.. Man måste använda två händer för att det ska fungera bra vilket är lite surt.. Hur som helst, jag är iallafall nöjd och nu ska jag installera Ubuntu Netbook, vilket är ett skin som gör att man enklare använder Linux på en netbook, vilket detta är... Netbook är ett ganska surt ord men det betyder att den inte har någon cd-läsare och fungerar bäst med ett trådlöst nätverk...

Dags att hacka vidare på denna lilla maskin, även kallat "Lilla blå" eller "Blue bird"...

4 Comments:

Blogger Hans said...

hur tjock e den? ;)

2008-09-13 23:38

 
Blogger Jesper Löfgren said...

1 mm tunnare än din =D

2008-09-15 07:56

 
Blogger Tobbe Arnesson said...

Så ni tävlar om minst grabbar? Ser ut som de kunnat stoppa i en 1" större skärm i den där, rejält med sorgkanter. Men den verkar smidig för ditt tänkta ändamål.

2008-09-15 11:46

 
Blogger Hans said...

den lilla, den e ju minst lika fet som jag var i slutet på gymnasiet ;)

2008-09-16 08:11

 

Skicka en kommentar

<< Home