tisdag, oktober 14, 2008

25 år i livet

Fredagen den 14 oktober 1983, omkring klockan fem på eftermiddagen om jag minns rätt, kom jag till jorden så att säga... För att visa min uppskattning så började jag mitt jordeliv med att kissa en barnmorska i ansiktet... Sex veckor senare låg jag på operationsbordet och de började snitta i mina fötter eftersom jag hade begåvats med pes equinovarus adductus, dvs. klumpfot... Ganska så fult ord, men lättare att uttala än det latinska iallafall... Hur som helst, sen fortsatte mitt liv som det brukar för småbarn antar jag, förutom det faktum att jag hade gips på fötterna...

Vid sex års ålder började jag, som många andra, lekis... Detta var även början på de sju år jag skulle spendera vid Djurmoskolan i grannbyn... Det var även vid sex års ålder som jag första gången korsade Atlanten och träffade släktingar i USA.. Kan väl summera mina år på Djurmoskolan i att jag spelade mycket bandy på rasterna och att jag var lite av ett geni i skolan... Nåt som man kanske inte blir geniförklarad av är att jag hamnade på hjälpläraren i svenska eftersom min lärare fått för sig att jag inte kunde skilja på "d" och "b"... Efter 10 minuter fick jag gå bärifrån då det inte var nåt fel på mig, jämfört med de andra som gick där... Det var även på Djurmoskolan som jag vid 12 års ålder fick läsa upp någon cheesy dikt som jag hade skrivit... Nu har jag dock glömt bort hur den gick, men jag minns att den var riktigt bra...

När det var dags för högstadiet så fick jag lov att flytta till Djuråsskolan, sju kilometer hemifrån... Där träffade jag många person som än idag är mycket goda vänner till mig, och många som jag säkert glömt bort helt och hållet... Finns väl inte så mycket att säga om den tiden heller tror jag... Jag var väl skötsam med läxor och närvarade på alla lektionerna mest hela tiden... Den stora händelsen under högstadiet var det faktum att jag började spela i ett band.. Jag hade vid tio års ålder börjat spela bas i musikskolan och efter det varit med i stråk- och blåsorkestrar, men nu var det då dags att prova på rock... Det var självklart svinkul och jag fastnade för det totalt... Bandet levde vidare i 7,5 år och hette från början Cold Fever för att senare byta musikstil och namn till Caprice.. Fick aldrig läsa någon dikt på högstadiet.

När högstadiet är slut tar gymnasiet an, och så även för mig... Soltorsgymnasiet i tre år... Naturvetenskaplig linje med teknik som inriktning... Nu fick man plugga lite hårdare än högstadiet, vilket ibland var skönt eftersom det inte var så segt tempo... Träffade otroligt många människor på gymnasiet som är mina bästa kompisar idag... Det var även här som jag började uppträda på skolans årliga cabaré med olika sångnummer, mer eller mindre bra... Tror jag har något av dessa hemma på datorn, men att de någonsin får se dagens ljus lovar jag inte... Fick dock inte läsa några dikter utan istället blev det slutprov i massa tunga ämnen som t.ex. kemi... Helt plötsligt stod jag på ett lastbilsflak och ropade någonting om studenten och sen var det sommarlov...

Efter sommarlovet 2002 så var det bara att med stora kliva anta högskolans utmaningar och jag började på Grafisk Teknologi... Här blev jag en labbråtta som i perioder i princip bodde på skolan och umgicks med klasskompisar och genomförde skoluppgifter... Detta var den roligaste skoltiden för mig, mestadels för att jag äntligen, efter många år, fick hålla på med det som jag verkligen ville... Det var även här som jag stiftade bekantskap med radio, och inte långt senare hade jag mitt egna radioprogram, Väsen. Blev ingen uppläsningar av dikter här heller, men det var roligt ändå... Och som vanligt, plötsligt en dag stod jag där utanför kyrkan med mina betyg i handen och skolan var slut.

Efter att jag tog examen 2005 började jag jobba som vaktmästare på högskolan i Dalarna, dvs. exakt vad jag hade utbildat mig till... Detta pågick i någon månad för sedan fick jag ett telefonsamtal från ett företag som jag varit på intervju på om att de gärna ville att jag började där... Så sen den sjunde november 2005 jobbar jag kvar mitt ute i skogen och bor i den lilla raggarhålan Ludvika...

Detta var alltså en mycket kort resumé att mitt liv, och det låter mest som om jag gick i skolan, vilket kanske är sant också... Det behöver dock inte betyda någonting negativt utan snarare det motsatta...

Om jag ska sia någonting om vad jag gör och vart jag befinner mig om tio år, eller vi säger fem, när jag fyller 30 så vet jag faktiskt inte själv... Mycket svår fråga... Förhoppningsvis har jag nått ut med musiken lite längre, lyckats resa lite mer - till andra länder än USA, skaffat mig en sommarstuga, vunnit på lotto - trots att jag aldrig spelar, och mår bäst i hela världen... Jag återkommer om fem år om detta stämmer eller inte.

2 Comments:

Blogger Hans said...

du tappa mej vid djurmo.... och pluggade du på soltorg? =D

2008-10-14 08:05

 
Blogger Tobbe Arnesson said...

Jag hade funderat ut något finurligt att skriva här men kom av mig när telefonen ringde.

Så jag skriver bara: Grattis!

2008-10-14 14:15

 

Skicka en kommentar

<< Home