måndag, januari 12, 2009

Byta Wifikort i en AA1

Idag hade jag, som ett brev på posten, fått mitt nya nätverkskort till min lilla Acer Aspire One. Jag köpte det på Ebay för $15 inkl. frakt från Hong Kong för tio dagar sedan så jag måste säga att det flöt på ganska bra...

Hur som helst, jag hade som uppgift att byta ut det gamla nätverkskortet mot det nya, något som inte lät alldeles för avancerat men visade sig ganska snabbt att man måste öppna upp och skruva isär hela datorn... Optimistisk som jag är så trodde jag att det skulle räcka med ett skruvmejselset från Clas Ohlson, men det visade sig ganska snart att jag hade fel...

När alla tio skruvarna på baksidan var borta så var det dags att ta bort tangentbordet.. Denna manöver krävde att man använde ett plastkort, i detta fall ett Hemköpskort, samt en massa tålamod för det krånglade rätt rejält.. Bakom "Pause Break"-, "F8"- och "F2"-knappen finns små plastflärpar som man skall trycka in och så hoppar tangentbordet ur... Eller ja, det krävs lite våld med ett plastkort för att få ur det... Sen när det väl lossnar var det bara att ta ur tangentbordskontakten..

När väl tangentbordet var borta behövde man bara lossa sju skruvar för att sedan ta bort kontakten från trackpaden och sen börja ta bort hela översidan mha. av att dra Hemköpskortet i springan mellan överdel och underdel...

Så här ser det nya, respektive det gamla kortet ut... Ganska lika ändå, men ack en sån skillnad.

När väl kortet var utbytt och sladdarna på plats var det bara att köra hela resan baklänges, var mycket enklare måste jag säga... Bootade upp min dator och OS X hittade på nätverkskortet på en gång och sekunderna senare var jag anslutet till nätet... Yes!

Nu ska jag bara hacka min iPhone igen så jag kan köra den som 3G-modem, för det finns det ännu ingen legal lösning på... Kan även säga att ett passande soundtrack till mekandet var Tool - 10,000 Days...

1 Comments:

Blogger Tobbe Arnesson said...

Grattis. :)

2009-01-13 08:04

 

Skicka en kommentar

<< Home