tisdag, juni 09, 2009

Världens sämsta rörmokare - Radiator VVS

För tre månader sedan när jag renoverade min lägenhet så fick jag lov att anlita en rörmokare som skulle plocka bort de utanpåliggande rören i badrummet för att sedan sätta tillbaka dem några dagar senare... Det tog rörmokaren 2,5 timmar att ta bort rören, då pratar vi åtta stycken kopplingar som det skulle lossas på för att sedan bära ut rören... Större delen av tiden så frustade han och jämrade sig... Sedan var det dags för honom att sätta tillbaka allt och då hade alla rör burits in i badrummet, toaletten satts på plats och allt, bara för att det skulle gå så fort som möjligt, men tafflet tafflade länge med det... Nu när jag kom hem efter en vecka i södra Sverige hade det kommit en faktura på 5056 SEK för jobbet... Betalningsvillkoret var bara 10 dagar, något som man brukar ha när man kommit överens om ett pris i förväg, så jag blåste ut till dem i går efter jobbet för att snacka med dem, men självklart var inte personen jag skulle prata med på plats... Jag lämnade ett antal före-, under- och efter-bilder samt mitt telefonnummer.. För en halvtimme sedan så ringde han upp och jag sa att jag tyckte att fakturan var helt uppåt väggarna... Jag ifrågasatte ifall det verkligen är normalt att arbetet skulle ha tagit 6,5 timmar, och ja, det var ju helt normalt, nästan så det skulle klassas som snabbt enligt honom... Otroligt otrevlig person att prata med förövrigt... Jag bad dem komma ut och kolla på brottsplatsen, så att säga, så jag hade större chans att påverka dem, men det gick absolut inte, sånt sysslade de inte med... Med andra ord så har jag ingen som helst chans att påverka eller förklara varför jag tycker att 5056 SEK för att skruva bort och skruva dit rören är en rejäl överdrift...

Rörmokaren, som jag nog låter få vara anonym, gjorde ett gäng fel, som att t.ex. inte plugga varmvattenröret när han plockade bort ledningarna vilket gjorde att vatten rann ner i limmet... Han hade även gett fan i att skruva fast rörklämmorna, men bara vissa, de som satt efter betongväggen... Han jag pratade med sa att man inte skruvar fast dem i våtutrymme, men när jag sa att han ändå hade skruvat dit vissa så sa han att man kan göra så också...

Vad är summan av hela den här cirkusen? Jo, att Radiator är ett gäng jäkla klåpare att ha att göra med. Jag tänker aldrig mer anlita större bolag när det gäller hantverk, hellre att man anlitar en mindre som måste kämpa för att bygga upp sitt rykte som duktiga och noggranna.

Fick jag räkningen nå billigare da? Joda, de tog bort 1,5 mil i reseräkningen eftersom jag hade åkt iväg och hämtat nå grejer, bara för att tafflet skulle bli klart någon gång, men det lyckades ju ta tid ändå...

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Hatar sånt, man anlitar ju proffs för att man vill att det skall ordentligt gjort eller för att försäkringsbolagen kräver det och sedan visar det sig att man förmodligen hade fixat det bättre själv som amatör! Tack för varningen!

Försökte få kontakt med någon försäljare i deras butik en gång men gick bet så jag besökte en annan affärsidkare, kanske tur det? ;)

2009-06-09 13:46

 
Blogger Jesper Löfgren said...

Det var tur... Ska dit idag efter jobbet och försöka prata öga mot öga med personen för han var så jädra otrevlig i telefon.

2009-06-09 14:50

 
Blogger Hans said...

kan du filma det hela.. har aldrig sett dej arg..

2009-06-09 18:14

 

Skicka en kommentar

<< Home