tisdag, juli 07, 2009

Jesper 1 - 0 Telia

Idag tröttnade jag ur på mitt modem från Telia som jag fick med när jag skaffade bredbandet... Det är någon sorts Thomson-historia med massa uttag för allt ifrån telefon till tv... Hur som helst, det har den senaste tiden krånglat riktigt förbannat mycket.. Om det inte var någon belastning på modemet så kunde det ha en upptid på flera dygn säkert, men så fort man började så surfa så höll det i ungefär 2 minuter sen klickade det till i modemet... Efter klicket så var man helt nerkopplad och fick lov att vänta i ungefär 1 minut innan man kunde ansluta... Idag när jag kom hem från jobbet tog jag modemet under armen och gick till Telia för att be om att få ett nytt, men det gick inte för jag fick lov att ha något SCS-nummer som man fick från deras kundtjänst.. På frågan ifall inte de i butiken var min kundtjänst så hänvisades jag fortfarande att ringa 90 200.. Förövrigt så hade de inga utbytesmodem kvar pga. åskan som varit... Jag lackade ur, gick hem, letade reda på mitt gamla trogna Linksys-modem och började konfigurera... Som tur va så kunde iPhonen fungera som modem så länge medan jag letade efter lämpliga inställningar för att få mitt gamla modem att fungera med Telia... När allt var konfat så kopplade jag in det på telenätet och sekunderna senare var jag online igen... En mycket smärtfri operation som även betyder att jag nu för gott kan lämna tillbaka Thomson-modemet till Telia och istället köra Linuxbaserat ett tag till... Jesper 1, Telia 0.