måndag, november 29, 2010

Svenska magasin på iPaden

En dagsfärsk undersökning visar att det idag finns omkring 60000 iPads
i Sverige. Detta är en siffra som med största sannolikhet kommer att
öka avsevärt när den väl släpps här.

Hur som, Bonnier har iallafall släppt ett gäng av sina magasin och tidningar till iPaden så jag gick
rakt i fällan och köpte en av dem. Ett nummer av Sköna hem för 50 kr.
Må vara en tidning med en annan målgrupp än mig, men kan fortfarande
tycka att den är ganska så underhållande att läsa. Applikationen, som
heter News+, funkar hyfsat bra. Den är lättnavigerad, iallafall när
jag kom på hur man bytte artikel lite smidigare än att bläddra. Man
kan även vika hörnen på sidorna för att snabbare hitta dit i framtiden
osv. Sen kan jag tycka att Bonniers egna idé att kunna gömma all text
och bara se de stora bilderna är ganska smart, speciellt i en
inredningstidning även om jag vissa gånger svurit lite när jag kommit
åt skärmen och texten jag precis läste var borta.

Summa av den klassiska kardemumman är väl ungefär samma sak som man
alltid kommer fram till: Varför måste ett nummer kosta 50 kr? Vet inte
vad tidningen kostar i affären men inte är den mycket dyrare
iallafall. Prislappen hade varit bättre kring 30 kr, men utgivaren
vill väl se att det är högre vinst än för papperskopian.

2 Comments:

Blogger Tobbe Arnesson said...

Gjorde en snabbkoll och hittade lösnummer för 52,-. Jag skulle lätt betala det dubbla för att slippa hålla på med en dator, tidningar är underbara just för att de är analoga...

2010-11-30 07:43

 
Blogger Jesper Löfgren said...

Du är också analog.

2010-12-01 07:13

 

Skicka en kommentar

<< Home