söndag, september 18, 2005

Ett sorgens ögonblick

Tänkte avsluta denna söndag genom att berätta om ett sorgligt ögonblick som inföll när jag var 7 år gammal... Det var på påsken 1990, eller så var det 1991, som jag fick två guldfiskar i present av mina föräldrar, någon sorts påskpresent... Jag blev troligen störtnöjd över mina två snygga fiskar och självklart fick de varsit namn... Den ena fick heta Orup eftersom han var Sveriges hetaste artist just så och den andra döptes till Glenmark, efter Anders Glenmark som var minst lite het... Han hade ju ändå hiten "(För hon har) Blommor i sitt hår" som låg bra till på Traxlistan... Dessa två krabater placerades i en glasskål och ställdes på mitt skrivbord för beundran... Senare på dagen åkte hela min familj bort på påskmiddag till Tällberg, om jag inte minns fel... Jag hade nog sagt hej då till mina fiskar som hela världen kretsade omkring den dagen... Har ingen aning om vad vi åt för nåt men vi åkte iallafall hem efter middagen... Jag tog av mig mina kläder i hallen och rusade sedan in till mina fiskar... Det jag fick se var hemskt... Den ena fisken låg och flöt på vattenytan medan den andra låg livlös på skrivbordet... Orup hade bitit ihjäl Glenmark för att sedan inte palla med ångesten och själv hoppat ur och genomfört motsatsen till att dränka sig själv... Jag minns inte hur jag tog denna upplevelse, men förhoppningsvis med ett leende... Troligen spolades de två fiskarna ner i toaletten, glasskålen ställdes åt sidan och mitt rum var lika livlöst den kvällen när jag gick och la mig som det hade varit dagen innan... Orup och Glenmark kom, sågs och stack sedan därifrån...