onsdag, juli 27, 2005

Whatever the doctor says

Läste precis på Aftonskiten om en artikel att man ska äta på kvällarna... Fanns massa fördelar med den metoden så nu kommer jag gå ner i vikt, bli friskare, bli gladare och enligt någon forskare, leva längre... Ja, nu har ju inte jag följt den här metoden som verkar gå ut på att man inte ska äta någonting på hela dagen utan istället frossa mat på kvällen... Jag var iallafall hungrig och då hade jag även en anledning... Tänkte för det andra också dela med mig av mina kunskaper om matlagning i den lite högre skolan... För att göra det lättare så tänkte jag illustrera det hela med lite bilder... Håll i hatten!

1. Koka upp vatten, gärna i en vattenkokare... Då blir det klart på några sekunder bara... Omkring en halvliter brukar bli perfekt.







2. Lägg nudlarna i en kastrull eller liknande kärl och strö över kryddpåsen, ge fan i det vita klägget som följer med ibland... Har aldrig listat ut vad man ska göra med det...




3. Häll på det heta vattnet på nudlarna och använd en gaffel för att trycka ner det så det inte flyter upp igen... Om de gör det blir det bara skit av alltihop.





4. Efter ett tag så kan du hälla av vattnet i t.ex. ett durkslag eller om du föredrar nudelsoppa så är det bara att börja äta... För de som verkligen vill lyxa till det kan man även tillsätta smör vid detta steg för att få det fett och smaskigt...



5. Nu är det dags att servera maten... Jag gillar att köra enbart nudlar och mycket grillkrydda... En annan favorit är även att ta wookade grönsaker och bryna på dem i soya, men, det är ett för avancerat steg, även i denna matlagningsskola... Avnjutes gärna med en Loka Citron, som faktiskt kostar det dubbla jämfört med maten...

Det bör även tilläggas att jag förbannat sällan, om inte aldrig, äter mat vid datorn... Detta var en engångsföretelse... I nästa veckas matlagningsskola så ska vi undersöka hur man enklast gör en smarrig tre-rätters för fjorton personer...