måndag, februari 16, 2009

And so begins a trial...

Idag var första dagen på den 14 dagar långa rättegången mot The Pirate Bay's "gäng"... Det inkluderar alltså frontmännen från TPB och några från Piratbyrån... Det hela går väl ut på att massa stora bolag vill kräva dem på nåt i stil med 180 miljoner, antaligen dollar, osäker, för förlorad inkomst... Thåström var även där och pratade i rätten idag om hur piratandet gjort att han förlorat inkomster på sina skivor.. Mmm... Personligen ska han vara glad att någon vill lyssna på hans vemodssång enligt mig... Ja, hur som helst så blir det mycket intressant att se hur det hela går.. Känner på mig att stora lobbygrupper hoppas så inåt h att de ska åka dit, medan publiken nog hoppas på motsatsen.. Hur som, om de åker dit så kommer inte siten stängas ner utan säkert bara flyttas några snäpp till något mystiskt land... Tror jag ska ladda ner nåt nu bara för att visa min ståndpunkt.

6 Comments:

Blogger Hans said...

du kan ju inte komma och påstå att du är en av alla kommunister som tycker att det är helt ok att tanka musik.. klart det är fel å ska vara olagligt.. sen e de ju iofs en annan femma att man gör det.. men man kör ju för fort också.. Skulle dock aldrig kumna stå och säga att det är helt ok å tanka ner filmer på nätet och att det är skivbolagens fel.. Om det är rätt borde man sluta använda patent också och bara kopiera andras uppfinningar så man slipper stå för kostnaden att ta fram ny teknik..

2009-02-17 01:50

 
Blogger Tobbe Arnesson said...

Tja, när en CD kostar ~150,- vill då iaf. jag höra den innan jag köper den. Och jag har köpt en del musik som jag aldrig skulle ha köpt om jag inte tankat ned den först.

Film köper jag iofs. alltid, men det är lättare att veta vad man får på något vis.

2009-02-17 07:14

 
Blogger Jesper Löfgren said...

Hans, jag tankar musik, men jag betalar även 100 kr/mån för att lyssna på "hur många låtar som helst" på Spotify... Så, helt "kommunistisk" är jag ju inte ;)

2009-02-17 07:49

 
Blogger Hans said...

jag påstår aldrig att jag inte utnyttjar piratebay.. jag säger bara och stå för att det är en rättighet man har att ladda ner vad man vill är fel.. det är precis samma sak som att sno folks patent och sen påstå att man inte själ något.. man snor ju bara tekniken så man kan tillverka egna varianter.. Jag hoppas att de åker dit som få.. =D

Och att skylla på att musik e dyrt funkar inte.. en bmw e också dyr men inte går jag å snor deras patent och teknik.. jag köper helt enkelt det jag har råd med och får vara nöjd med det..

Tjäna mer pengar eller prioritera bättre är lösningen på ditt problem..

2009-02-17 16:39

 
Blogger Tobbe Arnesson said...

Om man hade alla ritningar till en BMW skulle det nog ändå bli dyrare att bygga den själv, det ska till en del pressverktyg och annat...

Dessutom, som enskild person får man kopiera någon annan rakt av. Men man får inte hävda att det är ens egna idé eller tjäna pengar på den.

Fast du missade vad jag skrev, piratkopieringen av musik har lett till att jag köpt mer musik.

Piratkopiering fanns redan på kassettbandens tid, även om det var krångligare då. Det var en massa krav på förbud, skatter och annat redan tidigt på 1980-talet.

Det finns tidigare domar på att det inte är olagligt att länka till upphovsrättsskyddat material. Ska bli intressant att se om de lyckas fälla TPB-folket. Jag är tveksam.

Fast man önskar ju att skivbolagen slutade upp med sina "dumheter" och började driva utvecklingen framåt istället. De känns ungefär lika stela som kyrkan vs. vetenskapen på medeltiden.

2009-02-17 17:07

 
Blogger Hans said...

jojo, jag säger bara att man inte skall rättfärdiga saker som bör vara olagligt.. är själv en flitig användare av piratebay.. tycker bara att nötterna som påstår att det är rätt att tanka ner musik och film bara för att de som gör musiken inte sprider den på rätt sätt har tokfel! Använd spotify för provlyssning så slipper du det problemet å!

2009-02-17 21:37

 

Skicka en kommentar

<< Home