onsdag, september 21, 2005

Idiotisk stämning

Nyss när jag satt och åt middag hörde jag en nyhet från Ekot... Volvo hade åkt på en indirekt könsdiskriminering och fått böta 40 000 kr... Grejen var den att en kvinna som var 160 cm lång inte hade fått ett eftersom hon var för kort... Volvo har en min- och maxlängd på sina fabriker eftersom om man är för kort kan det leda till sträckningar och andra arbetsskador och de vill de helt enkelt inte att någon ska få... Nu lyckas då denna kvinna som blev utsållad under anställningsprocessen att driva igenom denna stämning... De menar att en fjärdedel av kvinnorna är under 160 cm medan bara någon procent av männen är längre än max, 195 cm... Detta får de igenom som en indirekt könsdiskriminering... Mycket fjantigt... Isåfall kunde jag fan stämma de på vilken jäkla nöjespark som helst för indirekt åldersdiskriminering eftersom jag var för kort för att åka berg-o-dalbanan när jag var mindre... Det är ju samma sak, det bygger ju för fan på säkerhet... Nej, mycket fjantig stämning...