tisdag, november 28, 2006

Recension

Idag fick jag ett brev på posten... Var helt säker på att det var min näsflöjt som jag längtar efter men efter att sprättat upp brevet så fann jag istället en cd-skiva i den... Fick för ungefär ett år sedan en skiva ifrån ett band som heter Roenik ifrån Göteborg, eller nåt sånt... Fick ett till demo nu och de försöker klättra på listorna runtom i Sverige... Om jag hade varit duktig på blog, då hade jag länkat till förra gången jag skrev om detta bandet , men nu är jag inte det så då blir det inget... Om man bara citerar lite ifrån introduktionsbrevet som följde med så står det som följer:
I brytningen mellan nytt och gammalt uppstår ofta de där intressanta idéerna som ska utvärdera och ta fasta på essensen i det gamla, men samtidigt befrukta det nya och ge det en känsla av syntes. Roenik är ett av banden vi vill minnas när vi i framtiden tänker tillbaka på det tidiga nya millenniet. Inträngt mellan de snygga gamla förstärkarna och instrumenten hittar man sagoljud, syntar och förvrängda kristallglas som ger rocken en ny vackare dimension. På förra EP:n Unique exemplifierar hemliga spåret "Regn & brus" bandets experimentlusta och med hårda popdängan, singeln "We could have been", tog Roenik hem både nittonde- och artondeplatsen på Hitlistan"
Okej, vad gick fel i detta brev? Jo, ordet sagoljud... Varför nämner man ens det?... Var får mig att vilja lyssna på detta ifall det innehåller sagoljud?... Är det ljudeffekter ifrån Harri Potter eller några troll som skriker?... Äh, tog och slog på skivan i vilket fall, men, nej, det faller mig inte i smaken... För mycket, för "stort" på nåt sätt... Svårt att förklara, och för det femte, för mycket pop... För någon som livnär sig på Meshuggah så faller detta inte helt rätt i öronen om man kan påstå det... Troligen kommer bandet, Roenik, läsa detta eftersom de verkar så pass sugna på att få ta del av sin egen framgång så då har jag bara att säga, jag receneserar detta och skickar det vidare till någon radiostation... Inte för att jag på något sätt säger att jag skulle vara otroligt mycket bättre, men jag nämner iallafall aldrig ordet "sagoljud" i någonting som jag producerar...

1 Comments:

Blogger Jonas said...

Ja det var ju helt fel, hajjar inte hur den kunde hamna hos dig...

2006-12-04 17:25

 

Skicka en kommentar

<< Home