tisdag, november 28, 2006

Prioriteringen av cigaretter

Kom precis på någonting jag såg på affären idag... Jag gick och letade lite bland hyllorna av kolsyrad läsk när jag såg en ung herre av ganska stor storlek som tog en dricka med mycket socker... Tänkte inte mer på det än att det verkade tragiskt... Gick runt och plockade på mig äpplen och diverse andra godsaker... När jag sedan skulle betala i kassan så stod den lilla, stora pojken vid bandet... Han skulle betala för sin 1,5 litersläsk och en kola, och mellan mig och honom stod hans taniga fader... När tjejen i kassan sa "Det blir 18 kr" kollade den välfödda ungen på sin pappa och sa "Har du tre kronor" varpå han svarade "Du sa att det bara skulle bli 15 kronor!!" med en ganska bister ton... Jag tänkte för mig själv att det hela var ganska ironiskt för fadern i fråga kommer säkert köpa cigaretter för sina pengar... Mycket rätt hade jag kan jag lova... Två paket om inte annat, javisst, det blev 90 kr plus all skräpmat han köpte för han hade inte ork att laga riktig mat till sitt barn... I just detta ögonblick blev jag arg och kände att jag bara ville ryta i åt honom att han kanske skulle tänka på sin son som vid tio års ålder kommer drabbas av diabetes pga. all mat och istället börja prioritera honom, men vem vet, prioriteringen av dessa idiotiska cigaretter verkar ligga några nivåer högre.